seliaan

Pengumuman Am dan Tawaran Istimewa !!! Sila log-in Facebook (UiTM Pahang student status) untuk View jika ada icon FB di hujungnya !!!

My-Academic


PANDUAN AM :
Pengguna boleh terus View kecuali ... (Sila terus scroll>>>)
SEMUA MAKLUMAT adalah benar pada masa informasi di-post terdahulu, sila semak perubahan-perubahan semasa terutama peraturan dan tatacara akademik, prosedur dan sebagainya.

BORANG
00
Borang Biodata Diri student saya sila isikan nama kumpulan contoh AS1203B / PD0021G dengan lengkap tanpa ruang (space) bukannya CTU101 dan sebagainya. Calon pensyarah lain sila scroll ke bawah dan pilih nama pensyarah anda dan boleh isi borang berkenaan.
Borang Calon CTU bermasalah untuk dibimbing HEI UiTM Pahang/ Sila download> Print> Isi> Hantar kepada pensyarah CTU anda (semester yang telah tamat CTU boleh terus menghubungi ACIS UiTM Pahang


MAKLUMAN KEMASUKAN DAN PENGAMBILAN PELAJAR :
Kepada mereka yang berhasrat memohon tempat ke UiTM Pahang di bawah seliaan dan bimbingan kami, bolehlah menghantar borang permohonan secara manual atau on-line, atau menghantar resume untuk diteliti, atau juga sebarang maklumat jelas untuk pertimbangan dan khidmat nasihat (Secara ditaja oleh mana-mana penajaan yang berkenaan atau berbayar) meliputi kemasukan berikut :

1. Kemasukan biasa melalui pengambilan Unit Pusat Universiti sekali setahun (Ijazah)
2. Kemasukan biasa melalui pengambilan Unit Pusat Universiti sekali setahun (Diploma)
3. Kemasukan melalui pengambilan UiTM 2 kali setahun (Ijazah) (UPU dan UiTM sendiri)
4. Kemasukan melalui pengambilan UiTM 2 kali setahun (Diploma) (UPU dan UiTM sendiri)
5. Kemasukan melalui MDAB (ditaja dan tidak ditaja) sepanjang tahun** bermula 2014 hanya ditaja)
6. Kemasukan sebagai pelajar Latihan Praktikal dari Institusi Pendidikan Lain (ditaja atau tidak)
7. Kemasukan sebagai pelajar Latihan Praktikal dari UiTM seluruh negara (ditaja atau tidak)

*Penajaan adalah bergantung kepada banyak faktor. MDAB selalunya ditaja oleh Unit Zakat mana-mana bahagian mahupun pihak universiti atau kerajaan. Penajaan Latihan Praktikal juga bergantung kepada banyak faktor. Sila hubungi pihak kami untuk maklumat lanjut berkenaan penajaan dan sebagainya.
**Kemasukan MDAB (Mengubah Destini Anak Bangsa) adalah Pra-Diploma iaitu persediaan satu semester bagi melayakkan diri ke program Diploma mana-mana Fakulti di Universiti Teknologi MARA seluruh negara. Penempatan kampus akan ditentukan oleh pihak UiTM. Calon tidak dibenarkan memilih sendiri mana-mana kampus pilihannya.


 Borang Biodata Diri  Semua Calon CTU dan IDA (Diploma semester 1,2,3,6/ Degree CTU551 dan CTU553) dikehendaki mengisi borang pada awal semester agar pensyarah berkenaan dapat memahami latar belakang anda supaya mudah dibantu  jika perlu. Bantulah kami untuk membantu anda. Semoga berjaya di dunia dan akhirat, Amin... Prehatin dan sediakan diri untuk sama-sama saling membantu... Sila Klik Pensyarah anda yang berkenaan sahaja >> isi dan >> submit (Isi hingga berjaya submit dan hanya sekali, pilih pensyarah anda sahaja !!!)
>> Senarai nama pensyarah mengikut Abjad >> 
Isikan nama kumpulan yang lengkap, contoh "AS1203B" atau "AT1101G" dan seumpamanya, merujuk kuliah CTU andabukan kod kursus lain daripada CTU. Isikan semua hal berkenaan dan submit. Terima kasih dan wassalam/

Pensyarah lain...
//// Abd Khalil Mohd Khalid // Ahmad Fadhir Mat Dahan // Aiza Budin // Amiruldin Md Sham // Asjad Mohamed // Ibrahim Mohd Subki // Lokman Abdul Rasol // Mohammad Yusof Hassan // (Dr.) Mohd Kamal Azman Jusoh /Mohd Paidi Norman /Muhammad Muzakkir Othman // Noorazwa Sazali // Nor 'Ain Arshad // Norhapizah /Nur Atikah Ruslan // (Prof,Madya) Rasid Muhamad // Ruaain Haji Mustari // Ruzainim // Siti Norma Aisyah //  Siti Zafrina Mohd Zahari // Suhailah Jaafar // Wan Azmi Wan Ahmad ///PERHATIAN : Pastikan nama pensyarah anda betul.
//

MAKLUMAN-MAKLUMAN di bawah adalah informasi lama yang mungkin masih relevan dan mungkin juga tidak lagi signifikan. Sila semak semula sementara saya akan cuba mengemaskini dari masa ke semasa. Sebarang masalah bolehlah whatsApp saya atau seumpamanya.

 MAKLUMAN PENTING PRA-DIPLOMA  00
Bahawa semua calon CTU001 WAJIB menduduki Ujian Selaras (terakhir) yang dijadualkan seperti berikut :
Tarikh : ISNIN Rujuk i-Learn
Waktu : akan dimaklumkan ((Sila hadir selewatnya 45 minit sebelum bermula)) 
TEMPAT :
PD002 Kumpulan A
PD002 Kumpulan P
PD002 Kumpulan T
PD002 Kumpulan X
PD007 Kumpulan A
ARAHAN :
Sila hadir awal dengan menepati SRD serta membawa alat tulis pen dakwat kekal. 
Sebarang surat pengecualian khas hanya dalam kes-kes berat sahaja diterima seperti berada di wad hospital, mewakili sekurangnya level kampus ke kejohanan atau pertandingan tertentu dengan surat khas HEP atau kementerian atau sepertinya.
Slip klinik, surat rasmi biasa, ketinggalan bas dan lain-lain alasan yang sejajar adalah tidak diterima.
SEBARANG MASALAH BERKENAAN SILA RUJUK PENSYARAH ANDA YANG BERKAITAN.
b.p.
  
//

BAHAN BERGUNA DAN PENTING UNTUK ANDA :
[ Unit Kebajikan Pelajar, JPA dan PTPTN ]
[ Kalendar Akademik Diploma dan Degree 2013/2014 ... ]

Calendar of Events ] Panduan senarai aktiviti penting 14 minggu sepanjang semester
[ Aktiviti Penting Miggu 01-14 / Daftar/ Entend/ Carry Marks etc> Scrool ke bawah !
Makluman penting Ko-Kurikulum semester 1, 2 dan 3 ]


[ Perbincangan dan perihalan Jadual Waktu Diploma bermula Jun 2013 ...  FB ]
../ AC110 / AS117 / AS120 / AT110 / BM111 / BM112 / BM118 / CS110 / EC110 / SR113 /...
[ Perbincangan dan perihalan Jadual Waktu Degree bermula Sep 2013 ...  FB ]
[ Perbincangan Penuh Jadual Final Exam Degree bermula Jun 2013 ...  FB  ]
[ Perbincangan Penuh Jadual Final exam Diploma bermula 25 sep 2013 ...  FB ]

Senarai Susun-galur Aktiviti Penting sepanjang semester minggu 1 - 14, termasuk extend ke semester 7 dan 8, Pengecualian Kuliah, Sub-Paper, dan lain-lain Sila Scroll ke bawah. 
/
PANDUAN AM :
Pengguna boleh terus View kecuali yang berlogo FB perlulah log-in facebook dan anda telah memasukkan saya sebagai Friend (dan memaklumkan status sebagai pelajar UiTM Pahang) sebelum membolehkan anda View perkara yang berkenaan. Status "unavailable" akan muncul bermaksud anda belum add me as friend kategori UiTM pahang students melalui facebook anda (atau anda bukan student UiTM Pahang). Sila berbuat demikian jika berkenaan. Jika masih bermasalah sila hubungi saya melalui media yang sesuai (Facebook atau WhatsApp). Selamat maju jaya dan wassalam ... (Sila terus scroll>>>)

.TAHNIAH siswa/i baru UiTM yang mendaftar 02 Jun 2013. Sila dapatkan buku Manual Pendidikan Islam Diploma CTU101 Edisi Jun 2014 (Semua Fakulti) RM15.00 se-naskah melalui para pensyarah anda atau terus (Wakil Kelas/ Class Rep.) ke L2-03 (Tingkat satu atas ATM Bank Islam) / dengan se-naskah. Tempahan juga boleh ...
PANDUAN :
Pengguna boleh terus View kecuali yang berlogo  FB perlulah log-in Facebook sebelum membolehkan anda View perkara berkenaan. Jika status "unavailable" bermaksud anda belum add me as friend kategori UiTM pahang students melalui anda. Sila berbuat demikian jika berkenaan.. : hh

BAHAN BERGUNA DAN PENTING UNTUK ANDA :
Kalendar Akademik Diploma dan Degree 2013/2014 ... ]
[ Calendar of Events ] Panduan senarai aktiviti penting 14 minggu sepanjang semester
[ Aktiviti Penting Miggu 01-14 / Daftar/ Entend/ Carry Marks etc> Scrool ke bawah !
Makluman penting Ko-Kurikulum semester 1, 2 dan 3 ]
[ Perbincangan dan perihalan Jadual Waktu Diploma bermula Jun 2013 ...  FB ]
../ AC110 / AS117 / AS120 / AT110 / BM111 / BM112 / BM118 / CS110 / EC110 / SR113 /...
[ Perbincangan dan perihalan Jadual Waktu Degree bermula Sep 2013 ...  FB ]
[ Perbincangan Penuh Jadual Final Exam Degree bermula Jun 2013 ...  FB  ]
[ Perbincangan Penuh Jadual Final exam Diploma bermula 25 sep 2013 ...  FB ]

hhh Senarai Susun-galur Aktiviti Penting sepanjang semester minggu 1 - 14, termasuk extend ke semester 7 dan 8, Pengecualian Kuliah, Membawa Carry Marks ke semester berikutnya, dan lain-lain Sila Scroll ke bawah. 

// 
Perkara
Perhatian
Pra-
Diploma
Ujian Selaras/ Wajib Hadir Semua Calon pra Diploma (Sains/ Perdagangan) WAJIB hadir Ujian selaras CTU001 pada Selasa 12 Mac 2013 di Dewan Kuliah 1 dan 2. 
Dip-
Semua Fakulti
CTU001 ] [ CTU101 ] [ CTU151 ] [ CTU211 ] [ CTU231 ] [ CTU241 ] [ CTU263 ] [ CTU266 ] [ IDA102] [ IDA152 ] [ IDA202 ] [ ISB300 ] [ HKR111 ] [ HKR113 ] [ HKR221 ] [ HKR223 ]
Semester [ 1 ] [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] [ 6 ]
[Jadual Final Exam Mac 2013] Sila Log-in Facebook untuk View  
       Jika MC (doktor kerajaan sahaja!) SEGERA call 09-4602206 (hotline MC shj)     
       [Jadual Waktu bermula Julai 2013]
Ijazah-
Semua Fakulti
[Jadual Waktu bermula Mac 2013 FBCTU551 ] [ CTU553 ] 
       [Jadual Peperiksaan Akhir bermula Jun 2013] ] 

Ko-
Kurikulum
Ujian Akhir Kursus ko-Kurikulum pada Sabtu 23 Mac 2013 hanya melibatkan KERTAS SHAH ALAM sahaja.



Borang Bimbingan Istimewa Komputer di bawah seliaan saya (std UiTM Phg shj) : [detail]
Borang Pelbagai di UiTM Pahang : Tambah atau Gugur Kursus/ Mohon Tidak Duduki Final Exam/ Mohon Semak Final Exam (RM50/kod kursus)/ Cuti Khas/ Lawatan Akademik/ Pengecualian Kredit/ Mohon kekal status (cth tangguh bayar Yuran) dsb [jika kurang faham sila hubungi kami atau Penasihat Akademik atau Ketua Pusat Pengajian anda] 
Cadangan : Sila log-in Facebook sebelum view kebanyakan link di sini, terima kasih.
Keputusan Peperiksaan Akhir March/April Diploma anda diumumkan 10am /09 Mei 2013.
 [ Security/ Safety/ Ethics/ etc When you OnLine/ Facebook/ YM/ Skype/ Twitter/ iStudent Portal/ Result OnLine/ eMails/ Virus/ Hacker/ Malware/ etc... Plus... Sijil diiktiraf antarabangsa... Tempah nama anda SEGERA sekarang ...TERHAD 21 calon satu sesi/ 1st come/ Details ? CampusActiviry Group dlm myFacebook... Unavailable jika anda bukan std uitm phg atau bukan my friend dlm FB,,,, Add me 1st... program bermula May 2013/ Plan A batch 30apr&01May/ Plan B batch 17&18 May/ Plan C batch 13&14 June/ Diploma& Degree std offered... Testimony and brief info: http://www.1Citizen.com.my ...



 Panduan dan Senarai Aktiviti Penting  Akademik Sepanjang Semester,  Panduan Semester 1 - 6  ,  Semua Kod-kod Kursus yang berkenaan    Carry Marks , Finishing School, dan lain-lain. Sebarang pertanyaan dan permohonan sila ke Facebook atau seeloknya group CampusActivityPerkuliahan, Jadual, Panduan, Kod-kod Kursus dan lain-lain yang berkenaan (sila selalu semak i-Learn anda selain iStudent Portal juga) Klik picture di atas//  Selamat maju jaya dan wassalam
[ Panduan Kuliah di bawah seliaan saya ]  [ Nota Tambahan : Panduan Am setiap calon UiTM ]  

PERHATIAN PENTING:
BM111/ 112 semester 3 (Julai 2013) dan ke atas> Pastikan anda lulus "semua" kod kursus kerana jika repeat sangat bermasalah iaitu tiada sebarang kod kursus sem 1 ditawarkan sem sekarang, sem depan tiada kod kursus sem 1 dan 2 ditawarkan lagi, dan seterusnya kerana tiada pengambilan std baru... adakah anda perlu short-course atau tumpang di kampus lain (di seluruh malaysia? ) Sila fikir dan rancang akademik anda sebaik mungkin, selamat maju jaya dan semoga berjaya, wassalam

Penting... Keputusan Peperiksaan pelajar yang  tidak mengisi SuFO  onLine tidak akan boleh dilihat selama-lamanya  dari akses student portal akibat tidak melaksanakan SUFO tersebut. Bagaimanapun mereka  tidak akan ditahan  untuk membuat pendaftaran kursus bagi semester seterusnya. Sila alertkan kepada semua pelajar.
Sila SEGERA isikan Entrance/ Exit Survey dan SuFO sebaik ianya dibuka mengelakkan sebarang masalah anda selepasnya. begitu juga pendaftaran Kursus, Validasi dan Mencetak Slip Kebenaran Menduduki Peperiksaan Akhir.


[Past Year Questions Pre/ Diploma/ Degree / ALL FACULTIES ]]

Jadual saya di atas hanyalah ilustrasi kuliah mingguan (Dec12 - April 2013)
Perlu diingat bahawa hanya separuh tugasan Pensyarah adalah pengajaran dan pembelajaran sementara separuh lagi adalah tugasan lain. Justeru kami tidak semestinya berada di bilik/ pejabat selain waktu kuliah. Sila pastikan temujanji anda yang biasanya saya galakkan 7:30am atau selepas 12:30pm/ sementara sebelum zohor/ atau waktu-waktu petang dan malam yang dirunding bersama. Boleh hubungi saya melalui Facebook atau call 013-9697980.

Kebanyakan file untuk download/view mengaitkan Facebook. Sila log-in Facebook bagi mengelakkan "This content is currently "unavailable", sementara sesetengahnya pula khusus untuk warga student UiTM Pahang sahaja, sila addMe kat Facebook dan maklumkan bahawa anda student UiTM Pahang utk di-groupkan ke kategori berkenaan/ sebarang masalah sila hubungi saya/ Wassalam

Berbagai panduan tambahan sila View Kolum Hijau Tua "kanan Screen" di bawah "Kalendar"

Ujian Selaras Semua Pra CTU001 13 March 2013 08:00-10pm DK1 dan DK2
Ujian CTU101 [EC1101A/ AC1101B/ AS1171A] 06 Mac 2013 8:00pm Al-Tabari 
Ujian CTU211 [AS1203B/ AT1103D] 06 Mac 2013 8:00pm Al-Tabari 

Pra-Diploma ] 
Diploma Semester [ 1st2nd3rd4th5th6th ] 
Ijazah ]

 Jadual Kuliah [ IJAZAH Mac 2013 ]/ Jadual Final [facebook]/ Panduan Akademik/ Ujian/ dLL /
[[[ Finishing School 23/24 Feb 2013 Wajib hadir Calon Diploma semester akhir semua fakulti ] [ Jadual waktu peperiksaan Degree Jan 2013 ] ] ] Jadual Waktu Ijazah bermula March akan di-upload pertengahan Februari in sya Allah ]]]
 Planner Tahunan dan Waktu Solat [ FB] /
Planner 2013 / 2014/ Jadual Waktu Solat 2013 :Jengka / Kuantan / Kuala Terengganu / klik dan OK download !/
 Komputer dan Internet
Test Kelajuan Streamyx anda / Test Speed P1 / Test Speed dot net /
Kuliah bimbingan komputer mingguan Percuma untuk Ahli Geng / Sila lihat schedule Geng onLine / PTPTN

 Jadual
Sila log-in facebook anda dan klik [Planner 2013] untuk download dan print sendiri tarikh cuti uitm, cuti sekolah, cuti am dll 2013. Hanya my FB friend kategori student UiTM Pahang yg boleh. Selainnya sila mesej FB saya dan saya akan attachkan file tersebut. Jika link di atas tidak berjaya sila [cuba] scroll di sini (bukan kategori std uitm memang x dapat view, apalagi kalau bukan my FB friend/ Add me dulu kat fb/ wassalam

Panduan :
Jika anda tidak dapat View mana-mana "link" di atas/ pastikan Facebook anda ber-kategori Std UiTM Pahang/ yang telah "add" saya sebagai "friend" dan dikategorikan "student" UiTM Pahang// Biasanya saya akan kategorikan anda sebagai student uitm phg jika wall facebook anda memaparkannya (jika tiada tanda-tanda berkenaan kenalah bagitau saya) Jika masih bermasalah juga, sila mesej ke box Facebook saya untuk disemak status anda....
Permintaan, aduan dan pertanyaan tentang pendaftaran, jadual waktu dan lain-lain sila komen di Facebook group Campus Activtiy... diskusi terperinci secara interaktif semua ahli...
WassalaM

My-Academic secara mesej" saya di Facebook (bukan komen di wall) atau sebaiknya bincang terus di kuliah atau jumpa di bilik pejabat saya. Wassalam

 

Kandungan >> [ Senarai Aktiviti Penting Sepanjang Semester]  [ Panduan Semester 1 - 6 ]
[ Panduan Kuliah di bawah seliaan saya ]  [ Nota Tambahan : Panduan Am setiap calon UiTM ]  [
Past Year Questions Pre/ Diploma/ Degree / ALL FACULTIES ]]
000000000000000
Makluman khas serta terperinci tiap semester, semua CTU dan IDA, serta kuliah seliaan saya termasuk carry marks, tugasan dan sebagainya sila scroll ke bawah ...

Senarai Susun Galur Aktiviti Penting Sepanjang Semester

  Status dan Pendaftaran Pelajar :  Semua calon wajib mendaftar sebagai pelajar UiTM secara on9 dalam tempoh diberikan, dan kemudiannya wajib mendaftar kursus. Jika tiada sebarang kursus didaftarkan dalam tempoh diberikan, pendaftaran sebagai pelajar akan gugur (gugur taraf sebagai pelajar disebabkan beberapa faktor antaranya tidak daftar sebarang kursus, tidak membayar yuran dalam tempohnya, tatatertib memutuskannya dan seumpamanya).
  Pendaftaran Kursus :  Setiap kursus berkaitan mesti didaftarkan on9 dalam tempohnya, selepas seseorang didaftarkan sebagai pelajar (selepas step di atas). Semua kursus wajib, elektif dan ko-kurikulum mesti didaftarkan on9 (sama ada sendiri/ PA/ KPP/ HEP) dalam tempoh ditetapkan. Calon juga boleh "gugur" kursus jika berkenaan (juga "tambah" mana-mana kursus yang berkenaan). Add (Tambah) dan Drop (Gugur) mana-mana kursus yang berkaitan sangat penting terutama bagi calon berstatus Repeat (Mengulang). Pastikan anda sudah daftar "semua" kod kursus berkaitan diri anda on9 dalam tempoh waktu ditetapkan, sepatutnya (sebelum) minggu pertama semester. Sebarang masalah pendaftaran sila rujuk "Penasihat Akademik" dan "Ketua Pusat Pengajian" anda. Anda juga dinasihatkan "wajib" merujuk pensyarah mana-mana kelas kod kursus yang anda daftarkan tersebut untuk sebarang perubahan kelas, perjalanan kuliah, pemarkahan dan lain-lain. Result anda di akhir semester adalah bergantung pelaksanaan beliau.
  Entrance Survey / Exit Survey / SuFO :  Sila ambil maklum Entrance Survey perlu diisi oleh semua calon bagi semua kod kursus diambil pada minggu-minggu awal semester (dibuka secara online hanya seminggu dua sahaja). Ianya penting bagi pensyarah meninjau tahap pengetahuan semua calon berkenaan kod berkenaan (memudahkan perancangan mengajar). Calon juga dinasihatkan mengisi Borang Biodata Diri (klik nama pensyarah anda) agar latar belakang diri anda difahami oleh pensyarah. Daripada analisa Entrance Survey dan Borang Biodata Diri, para pensyarah dapat mengenalpasti latar belakang dan tahap pengetahuan anda di awal semester....... semoga dapat membantu.....Pada minggu-minggu akhir (10-14) sila segera isiskan Exit Survey untuk mengukur tahap peningkatan ilmu bagi setiap kod. Ini penting bagi melihat sejauh mana komitmen dan pencapaian anda bagi kod tersebut. Para pensyarah akan menganalisis pencapaian dan peningkatan ilmu anda sepanjang satu semester berkenaan dan jangan lupa isikan SuFO pada minggu-minggu terakhir .......
Akaun i0Student Portal anda akan dihalang dari menyemak result on-Line (calon yang
tidak mengisimya akan dihalang dari melihat result on-line dan mereka tidak akan dapat melihatnya selama-lamanya selepas itu. Sila hanya menunggu transkrip graduasi sekiranya berjaya untuk melihat result tersebut.
  Kuliah :  Hadiri semua kuliah dan aktiviti akademik berkenaan mengikut kelas yang didaftarkan. Jika tidak dapat hadir ikemukakan segera dokumen dengan alasan kukuh seperti medical leave (m.c), surat HEP, HEA, Kementerian dan seumpamanya sendiri atau melalui rakan. Bersedia sebelum hadiri kuliah isu yang telah dibincang dalam kuliah terdahulu dan isu yang akan dibincang untuk kuliah berkenaan. Baca, bincang dan bersedia bukan sahaja peralatan pembelajaran malah pastikan anda hadir awal. Sama ada anda telah mendaftar kursus tersebut atau belum daftar secara on9, pada amnya, anda "wajib" hadiri kuliah dan sebarang aktiviti berkaitan seawal minggu pertama kuliah !! Jika terpaksa tidak hadir (seperti di atas) juga sila ambil tahu dan fahami dari rakan-rakan yang telah hadir... Jika anda terlewat hadir atau terpaksa tidak hadir kuliah mesti sentiasa tanya perkembangan dan maklumat semasa yang mungkin anda tertinggal..
  Ujian :  Sila prehatin dan dapatkan tarikh, masa dan tempat yang tepat yang akan dimaklumkan oleh pensyarah anda. Markah Ujian pertengahan CTU adalah 15% semester 1,2,3. Markah Ujian Bagi Pra-Diploma adalah 40% (2 ujian iaitu 20% sekali ujian) Sila ikuti perkembangan semasa andainya tarikh ujian mungkin berubah atas masalah teknikal tertentu.
  Hafazan :  Bagi CTU semester 1 dan 2 tugasan al-Quran berupa hafazan dan analisis ayat al-Quran tertentu (20%). Sila dapatkan ayat berkenaan serta tarikh "tasmi'" bagi kumpulan anda dari pensyarah berkenaan pada awal semester mengelakkan masalah kemudian nanti. Hafazan ayat al-Quran tertentu dan doa-doa berkaitan juga diwajibkan kepada calon ko-kurikulum rumpun "kerohanian" seperti Pengurusan Masjid, Kekeluargaan dan seumpamanya.
  Kuiz :  Hanya CTU semester 3 sahaja. 10% bagi beberapa Kuiz berkaitan.
  Penulisan Akademik :  Setiap calon juga wajib menyiapkan folio berupa penulisan akademik yang menepati format dan gaya universiti. Rujukan di setiap hujung isi/ pernyataan/ bukti/ perenggan dan seumpamanya diperlukan (ciri utama penulisan akademik/ ilmiah). Pemilihan huruf serta format lain juga merupakan faktor penting yang dititik beratkan selain isi dan bahan-bahan rujukan. Markah CTU adalah 15% (kod lain berbeza mengikut silibus masing-masing).
  Pembentangan :  Hanya CTU pra-Diploma (MDAB dan bukan MDAB) dan Diploma semester 3 sahaja. Markah berbeza antara individu dengan markah penuh 10% walaupun bentang secara berkumpulan. Kemantapan pembentangan mestilah ditambah dengan menjawab (Q&A) soalan rakan sekelas dan pensyarah pemerhati. Peluang pembentangan hanya diberikan sekali bagi setiap calon. Bersedialah sebaik mungkin.
  Folio/ Kertas kerja :  Markah sama rata untuk semua para penyedia. (untuk CTU markahnya 15%). Penulisan akademik mestilah menepati format dan gaya universiti seperti dibincang dalam kuliah dan dihantar dalam bentuk MsWords 97-2003 Document. Rujukan di setiap hujung isi/ pernyataan/ bukti/ perenggan dan seumpamanya diperlukan (ciri utama penulisan akademik/ ilmiah). Pemilihan huruf serta format lain juga merupakan faktor penting yang dititik beratkan selain isi dan bahan-bahan rujukan. Mesti dihantar bergantung pensyarah (bagi saya selewatnya seminggu selepas pembentangan (semester 3) tetapi mestilah sebelum aktiviti kuliah berakhir sekiranya tajuk pembentangan anda dijadual pada minggu-minggu akhir). Sementara semester 1 tarikh akhir dimaklumkan dalam kuliah. Mestilah mengikut format penulisan yang dibincang dalam kuliah menggunakan MsWords.
  Validasi :  Sila print jumlah yang mencukupi untuk salinan pihak-pihak berkenaan dan simpan dengan selamat salinan anda SEGERA sebaik tarikh Validasi (Pengesahan) on9 dibuka. Calon yang tidak menyiapkan validasi on-line mungkin menghadapi beberapa masalah/ kesulitan dalam prosedur dan pelaksanaan pengajiannya.
  Slip Menduduki Peperiksaan Akhir :  Sila print SEGERA slip kebenaran menduduki Peperiksaan Akhir sebaik tarikh talian dibuka, tandatangan dan simpan dengan selamat TETAPI jangan lupa sila bawa slip "sendiri" untuk menduduki peperiksaan akhir. Semak kod-kursus, "kumpulan" dan tempat serta tarikh dan waktu peperiksaan akhir berkenaan secara online atau melalui Unit Exam, HEA (notice boards sekitar kampus).
  Panduan Umum Peperiksaan Akhir :   Pastikan jadual peperiksaan akhir semua kod kursus anda, hadir awal "selewatnya" 45 minit sebelum bermula (jika DSG) atau setengah jam sebelum bermula (jika bilik lain). Dinasihatkan bawa baju sejuk terutama jika DSG. Pastikan SRD anda (pakaian, rambut dan lain-lain) dan jangan lupa bawa slip menduduki final, Kad pelajar dan alat tulis (serta berkaitan kod berkenaan cth kalkulator dsb); Patuhi semua peraturan peperiksaan. Jika terpaksa tidak dapat hadir (M.C hanya daripada doktor dari klinik/hospital kerajaan yg bertugas atau UiTM sahaja/ semua klinik/hospital swasta termasuk klinik panel uitm tidak diterima kecuali dirujuk semula ke klinik UiTM; mestilah dimaklumkan segera (telefon unit exam) dan hantar m.c original dlm tempoh 48 jam (kepada unit exam) serta fotokopi 4 salinan (1.segera untuk pensyarah berkenaan; 2.attachment bersama surat mohon bawa carry marks ke semester berikutnya; 3. rekod KPP; 4. salinan sendiri). Status XX diberikan (sila baca Nota Tambahan di bawah / sila scroll)... Persediaan zahir batin amat perlu... minda, rohani, jiwa, kesihatan dsb serta persediaan jasmani peralatan, kemudahan dsb
  Pengecualian kuliah/ Ambil Final sahaja :   Calon mana-mana kod kursus yang diwajibkan oleh UiTM (semua fakulti) dibenarkan untuk daftar tanpa ikuti kuliah (tapi wajib ikuti ujian, kuiz, tugasan dan lain-lain) hanya sekiranya memenuhi semua syarat berikut:
1. Semua kelas kod kursus yang hendak ditumpang bertembung dengan kod kursus lain yg diikutinya/ sila semak jadual semua fakulti Untuk semak boleh jumpa mana-mana pensyarah AJK jadual waktu atau KPP atau jumpa saya atau minta tolong PA anda print jadual kod kursus berkenaan untuk semua kelas bagi semua fakulti...
2. Mengisi borang di Unit Exam UiTM dan mendapatkan kelulusan (mesti dipersetujui dan ditandatangani oleh pensyarah kelas didaftar)
3. Mengikuti perkembangan kod kursus berkenaan dengan sentiasa menghubungi (di-monitor) oleh pensyarah berkenaan.
4. Menyiapkan tugasan (carry marks) yang ditetapkan sepanjang semester dibimbing pensyarah berkenaan dan hadir peperiksaan akhir. Kalau ikuti kuliah dulu pun pernah gagal, inikan pula tak nak ikuti kuliah, risikonya sangat tinggi, bagaimanapun selamat maju jaya...

  Bolehkah "Carry Marks" dibawa ke semester berikutnya ?     Sila ambil maklum bahawa semua tugasan calon yang telah "Gagal" dengan YY (tidak hadir final), ZZ (tidak cukup kehadiran minima 80%), F, E, D, D+ dan C- maka semua carry marks adalah "Lupus" bersama kegagalannya. Calon mesti mengulang semua aktiviti kod kursus berkenaan termasuk kuliah. Calon yang telah gagal maka semua carry makrs-nya adalah "Lupus" !
  " Entend " semester 7 dan seterusnya ?  Mana-mana pelajar yang terpaksa extend semester, prosedur adalah sama dengan semester-semester dilalui sebelumnya. Sila daftar dan sebagainya seperti sebelum-sebelumnya (selagi beliau belum grade). Bagaimanapun semua pelajar adalah dinasihatkan merancang strategi dengan meninjau dan mengikut mana-mana kampus yang ada menawarkan inter-sessi (short-course) seawal beliau semester 2 atau selepasnya (ketika musim cuti) agar beliau dapat grade sama dengan batchnya (bagi kod kursus yang beliau gagal). Beliau juga dinasihatkan agar bertanya jelas (melalui PA/ KPP/ atau kepada jabatan bagi kod kursus berkenaan) tentang sub-paper, sekiranya sepatutnya beliau grade semester berkenaan tetapi gagal (satu atau dua kod dengan kegagalan tipis). Jika terdapat kod kursus yang sememangnya beliau belum daftar ) dari sem 1 hingga 6) maka beliau "wajib" menyambung ke semester 7 dst untuk grade. Maka seeloknyalah beliau meninjau tentang "short-course" di mana-mana kampus pada musim cutinya... 
  " Sub-Paper " semester terakhir pengajian  Mana-mana pelajar yang bermasalah berikut sahaja dibenarkan menduduki peperiksaan sub-paper:
Sila maklum bahawa antara syaratnya mestilah ...
1st Sangkut untuk Grade (bermaksud) calon itu sepatutnya grade semester berkenaan
2nd Kod yang Final sahaja (bermaksud) kod yang beliau gagal ada peperiksaan akhir
3rd Hadir Final kod berkenaan (bermaksud) beliau mendudukinya atau M.C yang sah
4th Satu atau 2 kod shj (bermaksud) tidak mencapai 3 kod yang beliau gagal
5th Mohon dan Bayar (bermaksud) calon mestilah memohon secara on9 atau kaunter
6th RM100 bg satu kod (bermaksud) calon wajib membayar yuran ke bank berkenaan
7th Tarikh dibuka : Sila Rujuk Unit Exam uiTM Pahang, Kampus Jengka
9th Tarikh SubPaper: hadir mengikut jadual (akan dikeluarkan oleh HEA)
10th Gagal C- hingga F atau XX sahaja (
Gagal status ZZ atau YY tidak layak sub-paper)
Sebarang Pertanyaan Lanjut :
Unit Exam, UiTM Pahang


Semua berikut sila rujuk jadual (table) di bawah :

  CTU 001 : Pengantar Pembangunan Insan (Semua Pra-Diploma)  00 
  CTU 101 : Prinsip Asas Islam (semester 1/ semua Fakulti)  00  
  CTU 151 :  (semester 2/ semua Fakulti)  00  
  CTU 2xx :  (semester 3/ semua Fakulti)  00
  CTU 551 :  (Ijazah bukan bekas diploma UiTM/ semua Fakulti)  00
  CTU 553 :  (Ijazah/ semua Fakulti)  00
  CTU 350 :  (semester 6/ BM111)  00
  IDA 002:  (Pra-Diploma/ calon bukan Islam)  00
  IDA 102:  (semester 1/ semua Fakulti/ calon bukan Islam)  00
  IDA 152 :  (semester 2/ semua Fakulti/ calon bukan Islam 00
  IDA 202 :  (semester 3/ semua Fakulti/ calon bukan Islam 00


)
Selamat Menghadapi Peperiksaan Akhir Diploma Bermula 
Keputusan Peperiksaan Akhir anda diumumkan 10:00am 09 Mei 2013 k

 [ Security/ Safety/ Ethics/ etc When you OnLine/ Facebook/ YM/ Skype/ Twitter/ iStudent Portal/ Result OnLine/ eMails/ Virus/ Hacker/ Malware/ etc... Plus... Sijil diiktiraf antarabangsa... Tempah nama anda SEGERA sekarang ... Jumlah TERHAD/ 1st come/ Details ? CampusActiviry Group dlm myFacebook... Unavailable jika anda bukan std uitm phg atau bukan my friend dlm FB,,,, Add me 1st... program bermula May 2013
Adalah  dimaklumkan
> Ijazah : Hal Ehwal Akademik Ijazah di UiTM Pahang
> Diploma dan Pra-Diploma : Hal Ehwal berkenaan di UiTM Pahang
> Segala berkenaan Akademik dan lain-lain yang berkaitan
Outing/ Piknik/ Percutian dan lain-lain
Sewa Kereta (Istimewa utk std)/ Cermin Mata/ Ujian Kesihatan dLL
> Questinnaires dan Aduan
> Kronologi Aktivity Kampus
dan lain-lain

  Ijazah  
AC220/ AS201/ AS202/ AS232/ AS227/ AT220/ BM232/ CS227/ SR223

  CTU 551 : (bukan bekas graduan Dip. UiTM sahaja)  0
  CTU 553 : (semua calon Ijazah semua Fakulti)  0

Jadual Waktu bermula 4 Mac 2013 ] [Jadual Final Exam] [  ]

  Diploma dan Pra Diploma  
AC110/ AS117/ AS120/ AT110/ BM111/ BM112/ BM118/ CS110/ EC110/ SR113

[ Jadual Waktu ] [Jadual Final Exam] [  ]

  CTU 001 : Pengantar Pembangunan Insan (Pra-Dip./ semua Fakulti)  0
  CTU 101 : Prinsip Asas Islam (Dip. Sem 1/ semua Fakulti)  0
  CTU 151 : Sejarah dan Tamadun islam (Dip. Sem 2/ semua Fakulti)  0
  ISB300 :  Sistem Perbankan Islam I / BM112 sahaja  0  ISB 300 :  (semester 6/ BM112)  0
  IDA 102:  (semester 1/ semua Fakulti/ calon bukan Islam)  0
  IDA 152 :  (semester 2/ semua Fakulti/ calon bukan Islam 0
  IDA 202 :  (semester 3/ semua Fakulti/ calon bukan Islam 

  Selamat kembali ke kampus kepada siswa/i Ijazah  

kebanyakan file untuk download/view mengaitkan Facebook. Sila log-in Facebook bagi mengelakkan "This content is currently "unavailable", sementara sesetengahnya pula khusus untuk warga student UiTM Pahang sahaja, sila addMe kat Facebook dan maklumkan bahawa anda student UiTM Pahang utk di-groupkan ke kategori berkenaan/ sebarang masalah sila hubungi saya/ Wassalam

Sila  semak Jadual Waktu  bermula Isnin 04 Mac 2013 >>>
Sila ikuti aktiviti sepanjang semester mengikut kronologinya dari minggu pertama >>>

Sesiapa atau mana-mana pihak boleh iklankan di sini (Percuma) dengan menyatakan benda/ perkara dan Link berkenaan/ In sya Allah saya Link kan ke site anda /// Wassalam

Berbagai panduan tambahan sila View Kolum Hijau Tua "kanan Screen" di bawah "Kalendar"
[Lets be  MyBuddiez  Aktiviti My-Geng berupa Diskusi, Bimbingan, Hiburan, dLL  ]
[Berbagai  Offer  Istimewa / Sewa kereta/ Barangan dll. Maklumkan kami barangan anda]



Questionnaire dan Aduan
Diharap mereka yang berkelapangan boleh tolong jawab survey berikut bagi membantu data-data yang diperlukan. Semoga anda dirahmati Allah dan pertolongan anda amat dihargai.
 [ Survey on Early Marriage ]  due questionnaire March 2013 
 [ Customer Satisfaction on OnLine Shopping ] due questionnaire March 2013 
Pihak-pihak yang nak Link- Survey mereka sila maklumkan saya, 
Dinasihatkan Buat questionnaires dalam B.Melayu agar lebih ramai respond, kemudian you all translate lah ke English... sekadar cadangan... Wassalam

AKTIVITI KAMPUS - kronologi
Semua pihak dijemput maklumkan kami untuk di war-war kan di sini. myFacebook atau hp etc
Kuliah dan cuti sila rujuk kalendar/ Ujian selaras boleh maklumkan kami/ Kelas rujuk Pensyarah

 Februari 2013 

 Feb 22, 2013 Fri 08:30-11:00 p.m / Forum PERDANA "Dare To Change : Potensi Tanpa Sempadan" /Dewan Indera Segara/
 Feb 23, 2013/ Sat : 08:00-09:30 Senamrobik Gelanggang Bola Tampar Siswi /Warga kampus dan keluarga dijemput/ Anjuran MSP dan JPK
 Feb 23-24, 2013/ Sat-Sun : 08:00-17:30 Diploma Semester Akhir WAJIB hadiri Finishing School/ Unit Kerjaya dan Kaunseling HEP
 Feb 28-03 March, 2013/ Thurs-Sun : SEMUA DIJEMPUT HADIR Karnival Inovasi Pertanian dan Keusahawanan Dataran Integrasi/ Fakulti Agrotek dan Perladangan/  Kampus UiTM Pahang
 Mac 2013 
 Mac 02, 2013/ Sat : 08:00-09:30 Senamrobik Gelanggang Bola Jaring Komplek Sukan /Warga kampus dan keluarga dijemput/ Anjuran MSP dan JPK
 Mac 02, 2013/ Sat : 08:00-05:00pm  Kursus Pengurusan Jenazah di Uwais al-Qarni, Sijil dikeluarkan oleh  YADIM (Yayasan Dahwah Islamiah Malaysia)  sila daftar Siswi (013-3594966) dan Siswa (019-9649935) TERHAD 100 perserta SAHAJA.  
 Mac 04, 2013/  Ijazah Kuliah Bermula  
 Mac 09, 2013/ Sat : 08:00-09:30 Senamrobik Dataran Integrasi /Warga kampus dan keluarga dijemput/ Anjuran MSP dan JPK
 Mac 19, 2013/ Tue : 20:00-22:00 Semua Pra-Diploma  WAJIB hadiri CTU001 Ujian Selaras 40% Ponteng mengakibatkan anda gagal/ sekali gus gagal untuk mendapatkan Diploma
 Mac 23, 2013/  Diploma Minggu Study bermula   
 Mac 27- Apr 14, 2013/  Diploma Peperiksaan Akhir berlangsung   
 April 2013 
 April 20-28, 2013/  Ijazah Cuti Pertengahan Semester   
 Mei 2013 
 Mei 24 - Jun 02, 2013/  Kuliah Cuti Khas Gawai dan Wesak// Cuti sekolah hingga 09Jun  
 Jun 2013 
 Jun 03, 2013/  Ijazah Kuliah bersambung   
 Jun 22, 2013/  Ijazah Minggu Study Bermula   
 Jun 26 - Julai 14, 2013/  Ijazah Peperiksaan Akhir Berlangsung   
 Julai 2013 
 Julai 10, 2013/ Happy Ramadhan Al-Mubarak** 
 Julai 26, 2013/ Cuti Am Nuzul al-Quran (tertakluk perubahan)** 
 Ogos 2013 
 Ogos 08 - 11, 2013/  4 hari Cuti Eidil Fitr **    
 September 2013 
 Sep 09, 2013/ Mon:  Ijazah Kuliah Bermula   
 Sep 16, 2013/ Mon:  Cuti Am Hari Malaysia